Ro i Rælingen

0
625
Yoga i Rælingen

Dette er beretningen om en Yogareise. Ikke til Bali, ei heller Mexico eller Marrakech. Du trenger nemlig ikke reise kloden rundt for en magisk opplevelse.

Det trengte iallfall ikke de som deltok på Sandras workshop YinYoga med berøring. En totimers ren velværeøkt, og en kjærkommen avkobling fra hverdagslivet. Sandra Tevanovic er utdannet innen kinesisk medisin og er både akupunktør og yogainstruktør. I YinYoga med berøring kombinerer hun disse to retningene. Til fordel for oss.

En oase i vintermørket
Jeg møter Sandra en hustrig vinterdag. Gradestokken har krøpet langt nedover på minussiden og vinden biter godt fra seg. Fremfor oss ligger et anonymt bygg, helt for seg selv. Ingenting imponerende eller innbydende ved det. Spiren Yoga holder til her. Så låser hun oss inn, og stemningen skifter umiddelbart. Kjellerlokalet er en liten oase av gode vibber. Der er vakker dekor, innbydende ullmatter og varme tepper.

På spørsmål om Yinyoga med berøring er en vanlig Yogaform må Sandra svare nei. Hun kan fortelle at hun som et eksperiment begynte å kombinere restorativ Yinyoga, som er den roligste formen for Yinyoga, med akupressur, altså lett massasje og berøring av akupunkturpunkter på kroppen. Hun erfarte at folk likte å bli tatt på, og så stor effekt av det. 

-Det roer systemet å bli tatt på, og gir folk en mulighet til å kjenne etter hvordan de har det. I kombinasjon med yogaøvelsene slipper også spenningene i kroppen lettere, forteller hun.

Hun forbereder deltagerne på at de to timene vi har foran oss skal by på ro. Dette er ikke trening i motsetning til andre vanlige yogaformer. Det er total avslapning.

Gjennom disse to timene skal vi få kjenne at kroppen og tankespinnet roer seg, stresset slipper taket, og forhåpentligvis sitte igjen med en avslappet følelse i kroppen. 

Balanse
Yinyoga er en retning med røtter i kinesisk medisin og Taoistisk filosofi. Du husker kanskje det populære Yin og Yang symbolet fra 90-tallet? Dette symbolet er mer enn et nostalgisk anheng. Yin er motsatsen til Yang, de to utfyller hverandre og skaper balanse, forteller Sandra. 

Ifølge kinesisk medisin representerer Yang sommer, varme, lys, energi – det raske og maskuline. Yin representerer vinter, kulde, mørke, ro og tid – det passive og feminine. Yang gir energi og fremmer aktivitet og motivasjon i kroppen. Det som stimulerer Yang er blant annet trening, jobbing og multitasking. Yang stimulerer hjerneaktiviteten, men er også forbundet med stress.

-I dagens samfunn er det veldig mye Yang. Er vi slitne tenker vi at vi må trene for å få mer energi, mens det du trenger kanskje er å roe helt ned. Gi kroppen og stresset en pause. Du trenger Yin, sier Sandra

Yin er motsatsen til tempoet i manges hverdag. Yin trykker på bremsen i en verden der vi ofte er på gassen, utdyper hun. Det gir et pusterom. Yin Yoga ser hun på som guidet avslapning hvor fokuset rettes innover. Det roer tankespinn, nærer kroppen ved å roe nervesystemet og fremme blodsirkulasjonen. Bevegelsene er rolige, og utvalgte stillinger skal hjelpe med å gi slipp på stress og spenninger i kroppen.

To raske timer
Gjennom to timer guider Sandra oss gjennom de ulike øvelsene med stødig, rolig røst. Alle bevegelsene skjer liggende på gulvet. Ingen anstrengelser her altså. Hun tilbyr ubegrenset med tepper og støtteputer, for dette skal først og fremst være behagelig og godt for kroppen. Restorativ Yinyoga roer nervesystemet og senker dermed kroppstemperaturen. Ullmattene og pleddene er derfor kjærkomne. 

Samtidig som Sandra vil unngå ubehag må vi presses ørlite for at spenninger og stress skal slippe taket. Vi holder stillingene i flere minutter og får tid til å kjenne på hva kroppen forteller oss. Med hvert dype pust slapper den mer og mer av, blir mykere og kjennes lettere. Akkompagnert av at Sandra jevnlig er innom og gir lett massasje går man raskt inn i velværemodus. Rygg, nakke, ben, føtter, armer og hender – akupunkturpunkter over hele kroppen blir stimulert.

Når det annonseres at de to timene er over kjennes et umiddelbart ønske om å protestere. Tiden har gått altfor fort. Hode og kropp vil ikke at det skal være over. I en hektisk hverdag er det ren luksus å bare få lov til å slappe fullstendig av. La alt annet fare. Sandra lar oss få bruke den tiden vi trenger på vekke kroppen og gjenfinne virkeligheten. Etter å ha kommet noenlunde til oss selv er det bare å rusle ut den anonyme døra. Tilbake til vinterkulda, tilbake til hverdagen, lett groggy, takknemlig, og forhåpentligvis med ny kraft.

FAKTABOKS:
Det autonome nervesystemet vårt bidrar til balanse i kroppen. Det har som oppgave å bidra til likevekt i kroppens funksjoner som ikke kan styres med viljen, som kroppstemperatur, blodtrykk, hjerteslag og fordøyelse. Det autonome nervesystemet består av to ulike systemer som holder hverandre i sjakk, det sympatiske og det parasympatiske. Det sympatiske nervesystemet aktiveres av trening eller stressende situasjoner, mens det parasympatiske aktiveres ved hvile. Dersom den sympatiske delen får dominere over tid vil dette kunne ha en negativ innvirkning på helsen.

Tekst og Foto: Trine Svendsen

Kilder: NHI.nolhl.no