Å tenke positivt

0
1079

– When life gives you lemons, make lemonade. Hørt det før? Det kan faktisk ha noe for seg.

Jeg skrev egentlig ferdig denne teksten for en uke siden. Mens maskineriet i Norge fortsatt gikk som vanlig. At regjeringen nå, en uke senere, har tatt de alvorlige grepene som gjelder for oss alle, kan nok for de fleste oppleves svært dramatisk – og for mange veldig skremmende. Jeg så at teksten burde omformuleres litt.

Det er nok mange som går rundt med en uro i kroppen nå, og noen er direkte redde. Vi alle går jo og tenker på dette. I alle aviser leser du om det, folk prater om det, og ute i samfunnet er det påminnelser om å holde avstand og å vaske hendene ofte. Dette gjør noe med oss, og det er helt naturlig å føle uro. Dette har vi jo tross alt aldri opplevd før! Det er ukjent terreng og vi lurer på hvor lenge dette vil vare og hvordan det skal gå med oss.

Å prøve å holde uroen under kontroll kan likevel ha noe for seg for din helse og velvære. Uro og redsel over tid påfører kroppen et stress, noe som gjør at pulsen stiger og du puster grunnere. Dette hjelper deg virkelig ikke og du trenger styrken din nå. 

Pust rolig med magen, slik at magen kommer ut når du puster inn, og inn når du puster ut. Slik holder du pulsen på et roligere nivå. Dermed får blodet ditt distribuert oksygen rundt til cellene, og skilt ut karbondioksid og avfallsstoffer. Dette er viktig for at kroppen din skal fungere og ha det bra. Hodet ditt blir klarere. Er du rolig og fattet, står du bedre rustet i det som skjer oss nå. 

Det gjelder å møte dagen med plusser og ikke minuser. Livet skjer oss og det vil kaste små og store utfordringer i ansiktet på deg. Da er det din innstilling som vil avgjøre hvordan du tar det. Trenger du et ekstra verktøy, kan undertegnede anbefale takknemlighetsverktøyet.

Takknemlighet
Det virker kanskje banalt, men det har faktisk noe for seg, denne takknemligheten. Å kjenne på den, uttrykke den og ikke minst skrive den ned. 

Klikk HER for å laste ned vår Takknemlighets-dagbok. Den dekker en uke, der du kan fylle ut tre ting hver dag som du er takknemlig for. Og litt til.

Har man mørke og tunge dager, hjelper det faktisk å skrive ned noe du er takknemlig for. Det er alltid noe som er positivt i ens hverdag. Kanskje solen skinte, og du kjente varmen fra den. Kanskje noen smilte til deg og fikk deg til å føle deg bittelitt bedre. Eller du fikk et kompliment? Eller du kan dra det enda lenger: Du har faktisk et hus som er godt og varmt, selv om vinden uler ute. Du har et par sko som er skikkelig gode å gå med. En person som er glad i deg for at du er du … I disse tider kan det være at du fortsatt er frisk, at dine nære og kjære er friske. Eller at de faktisk ikke ble så syke som du fryktet.

Å finne noe å være takknemlig for har ingen begrensninger. Du kan begynne i det små og så utbrodere. Finn en notatbok og skriv ned det du er takknemlig for. Det kan være tre punkter, kanskje fem eller ti. Det er en fin måte å oppsummere dagen på når du legger deg for kvelden. Andre synes det er en fin måte å starte dagen på for å få en god innstilling og gripe dagen fatt med et positivt sinn (disse plussene, du vet).

Dette er ikke noe fjas fra «The Secret» eller en og annen selvhjelpsbok. «The attitude of gratitude», liksom. Det har faktisk noe for seg, av den enkle årsak at du omprogrammerer hjernen til å se etter det positive i stedet for hva som er negativt. Dette roer deg ned, og dermed kommer pulsen ned. Du kan faktisk oppdage at det går litt sport i det også. Etter å ha holdt på slik en stund, vil du kanskje kjenne at sinnet er litt lettere.
Å skrive takknemlighets-dagbok gir deg perspektiv på hva som er viktig for deg og hva du setter pris på i livet ditt.

Det handler ikke om å stikke hodet i sanden og ignorere verdens urettferdigheter og alt som skjer oss nå. Men du skal jo tross alt ville stå opp om morgenen – det er kanskje noen rundt deg som trenger deg nå. Og du skal fortsatt ha et rikt og meningsfylt liv. Da hjelper det ikke å gå rundt med denne tordenskyen over hodet, som frykt og uro kan føles som. 

Husk: har du det bra, kan du lettere få de rundt deg å ha det bra. Akkurat som negativitet lett kan spre seg, kan positivitet også gjøre det. Latter kan være ganske smittsomt – en god smitte i disse tider.

Tekst og bilder levert av: Jeanett Hanvik